کارگاه آموزشی TRIZ درآموزشکده دختران نجف آباد
کارگاه آموزشی TRIZ درآموزشکده دختران نجف آباد برگزار شد
آموزشکده فنی وحرفه ای دختران نجف آباد با همکاری ریاست آموزشکده و مدیرگره گرافیک ، یک دوره آموزشی قوانین و ۴۰ اصل TRIZ به منظور بهبود و افزایش روحیه خلاقانه و حل مسائل گوناگون به روش علمی و با هدف پرورش خلاقیت، ایده پردازی، افزایش اعتماد به نفس و کار تیمی می باشد برگزار کرد
به گزارش روابط عمومی دختران نجف آباد
این دوره آموزشی به مدت دو روز درتاریخهای 10و12 بهمن و با تدریس محسن محمدخواه کارشناس هوافضا بهمراه ریاست آموزشکده ،هیات مدیره خانه صنعت ومعدن شهرستان نجف آباد وجمعی از اساتید آموزشکده در دو روز برگزار گردید
محمدخواه ضمن اشاره به دانش TRIZ که با نامهای مختلفی مانند: فناوری خلاقیت و نوآوری، الگوریتم اختراع، روش شناسایی حل مسئله های ابداعی،مهندسی خلاقیت و مواردی از این قبیل نامیده می شود. گفت : به طور کلی می توان گفت: TRIZعبارت است از نوعی رویکرد الگوریتمی برای حل ابداعانه ی مسائل فنی و فناورانه
محمدخواه درادامه گفتند که در حال حاضر TRIZ به عنوان یک دانش تخصصی وتحقیقاتی به عمل می آید و اصول و مفاهیم آن توسط بسیاری از دانشمندان، پژوهشگزان، مدیران، مهندسان و کارشناسان رشته های مختلف علمی در جهت حل مسائل و ایجاد نوآوری ها به کار گرفته می شود
ایشان ضمن اشاره به اهداف برگزاری این دوره خاطرنشان کردند که امروزه ما سه هدف اصلی دنبال می کنیم که درخصوص این اهداف توضیحاتی را بیان کرد که:
اهداف بینشی : توسعه نگرش و حل مسایل سازمانی و تبدیل آنها به فرصت و مساله با تفکر جانبی
اهداف مهارتی: اکتساب مهارت استفاده از تکنیکهای خلاقیت در مسایل حوزه سازمانی و توانایی آموزش این ابزارها به دیگران
اهداف دانشی : آشنایی با ریشه و فلسفه تکنیکهای خلاقیت و دلایل ابداع و کاربرد هریک از آنها
محسن محمد خواه کارشناس هوا وفضا درپایان دوره به برخی از کاربردهای TRIZ هم اشاره ای داشتند که TRIZ شامل چهار اصل ابداعی است که ابزاری قوی و نظامند را در اختیار نوآوران میگذارد تا راه گریزی از الگوهای جاری جستجو نمایند و الگوهای موجود و سودمند را جایگزین الگوهای قدیمی کنند.
وی درادامه به برخی از نتایج و دستاوردهایی که به کمک TRIZ میتوان دست یافت اشاره ای هم داشتند
۱- دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی به ابداعات و اختراعات (خلاقیت و نوآوری) ۲- شکل گیری جنبههای بسیاری از علم خلاقیت شناسی ۳- دستیابی به نوعی جهان بینی خلاق۴- در اختیار داشتن یک سیستم به طور نسبی جامع و قدرتمند برای حل مسئله. ۵- دستیابی به بهترین و موثرترین راه حلها برای انواع مسائل علمی، فنی، انسانی و اجتماعی. ۶-ارائه آموزشهای نوین مبتنی بر TRIZ در مدارس و دانشگاهها ودرآخر تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه نوآوری در همه زمینهها